Egyéb | Munkáink
Napjainkban természetes, legalább is számunkra az, hogy minden egyes nyílászáróra egyedi méretű zsalugátert vagy spalettát készítünk, hiszen a legritkább esetben fordul elő, hogy két azonos méretű ablak a beépítés, hőszigetelés, vakolás és színezés után egyforma méretű falkávával fog rendelkezni. Megszoktuk, hogy a hőszigetelő lapok alkalmazása ellenére is általában lőrés szerű falkávák fogadnak mindenhol, hiszen a kőművesek “pontossága és precizitása” ma is a régi. Nem ritka, hogy a falkáván belül az ablak síkjánál és a fal külső síkjánál mért szélességi és magassági méretek között akár több cm eltérés is van. Jó esetben a külső méret a nagyobb és nem a belső. Ezek és még számos hasonló probléma számunkra már megszokottak, fel vagyunk készülve rájuk, kész megoldásaink vannak rájuk. Nemrég egy munkánknál azonban a szokottól is jóval eltérőbb megoldásokra volt szükség.
Egy ügyfelünk számára ugyanis minden szempontból a megszokottól eltérő kialakítású és kivitelű zsalugátereket gyártottunk. Az első fontos eltérés, hogy ügyfelünknek kifejezetten Roto szelvényméretű zsalugáterekre volt szüksége, amely jelentősen különbözik az általunk használatos keresztmetszeti méretektől. Ezért első lépésként elő kellett állítanunk a megrendeléshez szükséges teljes mennyiséget az egyedi méretű keret- és szárny alkatrészekből, valamint lamellákból is. A Roto szelvényméretű alkatrészek mindegyikére igaz, hogy szélesebbek és vastagabbak az általunk használttól, ebből adódóan a lamellák is ritkábbak a szárnyakon belül. Ezekre a zsalugáterekre természetesen Roto vasalatok kerültek, beleértve a lamella mozgató mechanizmust is.
A tok szerkezetek elkészítése során külön figyelmet érdemelt, hogy a zsalugátereket úgy kellett legyártanunk, hogy azokat utólag elektromotoros nyitószerkezettel is fel lehessen szerelni, de egyelőre hagyományos módon kézzel legyenek nyitható és zárhatók. Kivéve egyet, melyet már most elektromotoros nyitószerkezettel kért ügyfelünk azzal a céllal, hogy ha beválik, akkor utólag a többit is ilyenre alakíttatja át. Emiatt a tokok gyártásánál kialakítottuk azt a helyet, ahová utólag bármikor beépíthetők a nyitómotorok, addig azonban minden gond nélkül kézzel működtethetők. További eltérés volt, hogy a tokokat alsó összekötő elem nélkül kellett legyártanunk.
Miután elkészültünk a zsalugáterek szerkezeti kialakításával következett a felületkezelés. Természetesen ez is eltérő volt a megszokottól. Azt tudtuk ügyfelünktől, hogy milyen anyaggal lettek festve a nyílászárók, a pontos színkódot azonban nem. Az ablakok gyártója azóta már megszűnt, így kalandos utánajárással sikerült kiderítenünk, hogy működésük alatt honnan vásárolták a festéket, tőlük pedig még kalandosabb úton, hogy ügyfelünk nyílászárói milyen színkódú festékkel lettek kezelve. Ekkor már be tudtuk szerezni a megfelelő festéket, amellyel a zsalugátereket lefestve sikerült elérnünk a színek tökéletes egyezését.
A vasalatok felszerelését követően mentünk beszerelni a zsalugátereket. Abban már a felméréskor megegyeztünk ügyfelünkkel, hogy amiért nem kér a tokokra alsó összekötő elemet, mi nem tudjuk a kő párkányokhoz rögzíteni a zárak fogadó alkatrészeit, ezért azokat ő egyedileg gyártatja le valakivel és szereli fel utólag. Ezt leszámítva (ami tulajdonképpen így már nem a mi feladatunk volt) gond nélkül a helyére került minden zsalugáter és kora estére már használatba is vehette őket a család. Nekünk szokatlan volt a számos egyedi megoldás, melyek megvalósítása során ismét bővítettük tapasztalatainkat, ráadásul nem is feleslegesen, mert maximális elégedettséggel vette át ügyfelünk a munkát.